Pemilihan barisan pimpinan PAS: Akan adakah kejutan?

28 04 2009

Malaysian Insider, APRIL 28 – Perbualan orang PAS hari ini ialah tentang Mesyuarat Agung Kawasan yang berlangsung dan dijangka tamat pada pertengahan Mei ini. Saya ada menerima beberapa jemputan untuk resmikan Mesyuarat Agung Kawasan tertentu, itu pun beberapa kawasan jemput kerana dah tak dapat ‘top guns’ jadi saya yang kerdil ini pun gantilah!

Ada seorang kawan rapat saya yang selalu jadi penasihat yang tak dilantik pernah bisik kat saya: “ustaz kena terima jemputan resmi kawasan ni pasai masa tu kita boleh promosi kita, yang minta untuk resmi pun ada” sambil ‘penasihat’ bercakap dalam loghat utara yang pekat, saya mengangguk tanda faham, tapi sebenarnya saya tak faham tentang promosi diri kerana satu perkara yang paling berat untuk saya lakukan ialah mempromosi diri sendiri, kalau istilah orang tua kita: “masuk bakul angkat sendiri!”

Tidak seperti Umno cara pemilihan dalam PAS berjalan dalam keadaan penuh berhati-hati supaya tidak dilihat sebagai ‘mahukan kedudukan’ kerana tok-tok guru PAS ajar pengikut supaya jangan meminta jawatan malah yang meminta itulah yang tidak akan diberi jawatan!

Bersandarkan kepada hadis Nabi s.a.w “Bukan di kalangan ku mereka yang meminta-minta” maka jadinya dalam PAS hanya semata-mata kerana ‘dilihat’ meminta-minta jawatan sudah cukup menjadi satu kepelikan dalam PAS.

Setiap kenyataan yang dibuat dalam dan luar parti berkenaan dengan pencalonannya sudah cukup untuk menghantar mesej yang positif atau negatif kepada ahli. Seorang veteran dalam PAS pernah nasihat saya semasa nama saya dicalonkan untuk AJK PAS Pusat sesi 2005-2007, dia kata “mujahid kena berhati-hati, saya tengok Mujahid boleh pergi jauh biarlah Mujahid menang dengan ‘restu’ , jangan menang kerana ‘dipaksa’ menang”! saya tidak mengerti maksud ‘restu’ yang dimaksudkan tetapi penglaman yang sedikit dalam PAS ini mengajar saya maksud ‘restu’ tadi ialah ‘berendah diri’ sehingga dilihat oleh perwakilan sebagai calon bermoral, seolah-olah moral keperibadian yang tidak meminta-minta jawatan walaupun layak, itulah yang akan menjadi kayu pengukur perwakilan, bukan sekadar sekadar berbekalkan kelayakan.

Kata-kata itu lima tahun yang lalu kembali teriang-riang di telinga saya, dan sekali gus mengenangkan saya kepada tokoh veteran ini yang sudah pun meninggal dunia, moga dia diterima di sisi Allah.

Kini PAS terpaksa mematuhi kehendak perlembagaan parti bagi memilih barisan pimpinan baru, soalannya apakah akan berlaku kejutan?

Saya mengandaikan akan berlaku kejutan dengan line-up baru di peringkat atasan, melainkan Presiden parti, semua jawatan tertinggi yang lain dari Timbalan Presiden, Naib-naib akan dipertandingkan.

Penyandang akan dicabar dengan satu pemilihan yang saya andaikan agak sengit. Mengapa saya berkata demikian?

Pertama kerana harapan orang ramai kepada PAS agak tinggi, berbanding dengan sebelumya, orang ramai tidak berminat untuk melihat siapa yang akan terajui PAS, tapi dengan dua kemenangan PAS di dua PRK minat orang ramai semakin meningkat.

Apatah lagi PAS kini muncul sebagai sebuah parti yang dilihat mempunyai ‘moral standing’ yang tinggi di antara ketiga parti komponen Pakatan Rakyat, malah cakap-cakap PAS akan menjadi alternatif kepada Umno mula ditanggap serius oleh orang Melayu khususnya.

Dalam kekosongan alternatf parti Melayu ini kedudukan PAS menjadi penting dan sudah tentulah pemilihan kepimpinan PAS akan menjadi tumpuan.

Kedua ialah harapan ahli PAS sendiri yang ‘sahamnya’ dilihat ‘melambung ‘tinggi dan dengan itu membuat pilihan kepada kepimpinan yang baru bukan hanya menjadi tanggungjawab tetapi ada unsur nilai strategik yang akan menjadi perkiraan.

Ketiga, bagi rakan-rakannya dalam Pakatan, pemilihan kepimpinan baru akan memberi satu gambaran awal bagaimana masa depan hubungan dengan PAS.

Terakhir ialah persepsi musuh tradisi PAS iaitu Umno, mereka pun mengintai-intai siapa yang akan menerajui PAS, paling ‘menggerunkan’ mereka ialah apabila kepimpinan baru nanti akan dilihat lebih berwibawa dari sudut ketokohan dan kemampuan intelek di mana ini akan menjadi masalah kepada Umno kerana unjuran PAS akan menjadi alternatif kepada Umno bukan lagi khayalan!

Saya melihat dengan alasan tadi kejutan pasti akan berlaku, saya tidak berminat untuk menyenaraikan siapakah mereka yang akan menjadi kejutan dalam Muktamar nanti kerana saya hanya berminat unuk melihat bagaimana proses ‘kejutan’ akan berlaku. Dengan kata lain kejutan kalau berlaku hanya di hujung tetapi yang lebih menarik ialah bagaimana kejutan ini dicipta?

Sebagai AJK PAS Pusat saya bertemu dengan bermacam jenis ahli PAS, ringkas ada dua trend ahli yang dominon dalam PAS, pertama ialah ahli yang terlalu berhati-hati sehinggakan ‘perubahan’ agak sukar menembusi pemikiran mereka, ke dua ialah ahli yang mempunyai keterbukaan untuk mengambil risiko-risiko kepada ‘perubahan’ dalam parti.

Trend in sudah tentu mempengaruhi kecenderungan ahli bagi menentukan siapakah barisan mereka.

Satu hari semasa saya bersembang-sembang dengan seorang kuat media dari lidah resmi Harakah dan Siyasah yang pro PAS, dia melontarkan satu ide yang menarik katanya “ahli PAS ni susah kita nak baca sebab budaya parti ini tak seperti Umno yang terang-terang membicarakan soal barisan kepimpinan, dalam PAS kita hanya dapat isyarat-isyarat yang lemah, itu pun calon-calon yang beraspirasi untuk menjadi kepimpinan tertinggi tak ‘berani’ nak menampakkan hasratnya terang-terangan, inilah masalah kita!’

Lontaran ini menarik dan inilah yang membingungkan Joceline Tan, wartawan politik The Star, dia kerap menghubungi saya untuk ‘korek’ maklumat , tapi berhempas pulas dia ‘korek’ dari saya namun tak berhasil lalu katanya ‘You all memang susah kita nak baca, kami tak dapat nak buat ukuran populariti calon-calon..”

Katanya itu yang mengakhiri perbualan telefon yang panjang menggambarkan memang ‘susah’ dalam PAS nak tengok ‘kehangatan’ pencalonan. Kalau ‘hangat’ pun ia terlalu rahsia!

Tapi apa yang saya boleh saya kongsi dalam tulisan ini ialah, dalam PAS memang ada style mereka tersendiri untuk memilih kepimpinan.

Kalau untuk AJK Pusat, kecenderungan memilih ialah faktor latarbelakang agama samada latarbelakan formal atau tidak formal.

Tidak formal ialah calon itu tertonjol keilmuan Islamnya melalui petikan ayat Quran dan Hadis. Bagi mereka yang tak berapa ada kebolehan ini agak sukar untuk diangkat menjadi AJK.

Ada juga faktor kelantangan dan keberanian di pentas-pentas ceramah menjadi perkiraan. Keberanian menghadiri ceramah yang tidak ada permit , kena ‘tahan’ dan berani ‘lawan’ pihak berkuasa.

Faktor lain seperti keintelektualan, walaupun tidak dominon tetapi sudah mula diambil kira oleh perwakilan dari kawasan-kawasan Bandar.

Untuk jawatan tertinggi seperti Presiden, era kepimpinan ulamak tidakpernah menyaksikan apa-apa pertandingan, manakala Timbalan, style perwakilan masih terikat dengan kecenderungan melihat calon Timbalan sebagai seorang yang ada nama Ustaz. Pernah saya mendengar dari kepimpinan akar umbi yang mengatakan orang nombor dua mesti ulamak juga kerana dia akan menolong Presiden kalau dia tidak ulamak macamana dia nak tegur Presiden?

Trend mengundi ini masih kuat dan belum lagi dicabar kes dahuluan yang sememangnya no 1 dan 2 mesti ada title Ustaz. Mungkin kejutan akan berlaku untuk mencabar amalan ini?

Manakal Naib-naib dipilih mengikut aturan yang secara otomatik disusun oleh perwakilan. Dalam tiga itu seorang mesti ustaz, seorang lagi ‘loyalist’ manaka seorang lagi ada status sosial yang diiktiraf samada populariti atau daya keintelektualan yang tinggi.

Kejutannya pada kali ini ialah kemungkinan susunan ini tidak lagi diambil kira, bahkan bagi memenuhi desakan mahukan perubahan kemungkinan title ustaz tidak lagi menjadi perkiraan, yang menjadi perkiraan ialah ‘performance’ dan ‘achievement’.

Kalaupun kita bleh membaca trend kecenderungan perwakilan, tetapi ia tidak semestinya begitu. Nama-nama calon untuk Timbalan dan Naib-naib turut dilontarkan dengan satu pendekatan yang mudah dan gelihati, iaitu jika ada mana-mana nama sudah mula mendapat satu dua pencalonan, barulah kawasan lain ‘teringat’ nama ini perlu dicalonkan!

Ini yang jenis Kawasan ‘baru teringat’ mereka tidak ada dalam perkiraan mereka kepentingan strategic untuk membawa parti ke tahap yang lebih baik. Ia agak melucukan tetapi trend ini masih ada dalam PAS.

Yang lebih panas ialah spekulasi-spekulasi yang dimainkan oleh media dan penganalisa-penganalisa.

Ada yang di ‘upah’ oleh Umno untuk membuat analisis yang nakal seperti mengatakan ada kumpulan Erdogan yang membawa trend ‘perubahan’, ada yang mengatakan group Erdogan di’taja’oleh Anwar Ibrahim dan ada yang menganggap perubahan kepada kumpulan Erdogan akan menyaksikan berakhirnya style PAS yang ‘ortodoks’ kepada style yang ‘terbuka’ malah Negara Islam langsung tidak ada dalam slogan-slogan kumpulan Erdogan ini.

Bagi saya ini analisis nakal yang akan mewarnai suasana pemilihan dalam PAS pada Muktamar akan datang.

Agak menarik untuk dijadikan sebahagian dari lembaran sejarah PAS dalam era sahamnya sedang menaik, sekurang-kurangnya tulisan ini membantu Joceline Tan untuk membaca dan mengukur populariti calon-calon.

Penulis adalah pemegang PhD dalam bidang pengurusan organisasi dan kini adalah AJK PAS Pusat di samping anggota Parlimen Bukit Gantang.





Nik Aziz Pro-Erdogan, Nik Abduh Pro-Muzakarah

28 04 2009

Nampak kontradik pemikiran antara dua beranak ini. Dalam menelaah isu Unity Goverment, Nik Abduh cuba mempengaruhi Tok Guru untuk percaya kepada agenda memasukkan Pas ke dalam Umno.

Annual Bakri dan teman-teman lain yang lebih arif soal politik telah menjelaskan pada tok guru tentang idea Unity Goverment ini. Pas perlu berhati-hati terutamanya dalam menjaga hubungan dalam Pakatan.

Jangan disebabkan terlalu tamakkan kuasa, kita kena bekerjasama dengan Umno. Ramai ahli tak setuju. Kena sedar ini. Ahli masih mahu Pas dalam Pakatan.

Nik Abduh dinasihat jangan buat kenyataan. Kalau betul Tok Guru terima Unity Goverment, biar dia yang keluarkan kenyataan sendiri. Setakat ini Tok Guru masih bersama kami dalam menolak Unity Goverment. Sebab itulah beliau enggan komen apa-apa lagi lepas jumpa Hadi hari tu.

Hanya Nik Abduh sahaja yang cuba gunakan kedudukan beliau sebagai anak Tok Guru untuk pengaruhi ahli dengan keluarkan kenyataan yang bertentangan dengan hasrat Tok Guru.

Beliau patut hormat pada Tok Guru dan tidak keluarkan kenyataan yang memeningkan kepala ahli. Ini akan kusutkan keadaan. Kami tahu beliau rapat dengan Ust. Nasaruddin Tantawi, calon Ketua Pemuda Pusat yang juga orang yang Pro-Muzakarah.

Namun itu bukanlah caranya. Majoriti ahli kini tolak kumpulan Pro-Muzakarah. Beliau patut berguru dengan Tok Guru balik dan bersama kami perjuangkan masa depan Pas yang lebih maju berbanding sekarang. Jika tidak, baik diam sahaja.





Husam bagi duit RM 10 ribu untuk rasmi mesyuarat Pas Kawasan

28 04 2009

Tak terkejut pun bila ada orang yang kata Dato’ Husam bagi RM 10 ribu masa rasmi mesyuarat Agung kawasan. Biasalah tu bagi duit sumbangan pada kawasan. Salahkah kalau Husam bagi duit.

Soal pilih dia jadi Presiden atau Timbalan tidak ada kena mengena dengan duit itu. Pilihan ditangan perwakilan dan ahli mesyuarat. Selama ini beliau cari duit dan bagi sumbangan untuk bantu jentera pilihanraya Pas kawasan-kawasan tiada orang persoal pun.

Sumber kewangan Husam banyak. Dari dalam dan luar negeri. Cuma saya pun tak tahu siapa yang bagi, tapi Dr. Hatta kata memang ada sumber-sumber yang sah. Nak tahu lebih lanjut, pi la tanya Dr. Hatta atau Husam terus. Tanya saya tak guna sebab saya pun tak tahu. setakat dengar-dengar sahaja.

Kalau nak kata itu sebagai duit untuk melobi, tak patutlah. Dah ambik, kata orang macam-macam pula. Kami tahu orang Pas nie susah. Bab duit jer. Kalau saya, diam-diam sudahlah.

Tapi ingatlah, orang berbudi kita berbahasa.





Ulama’ Pas tidak buat kerja, Kumpulan Erdogan yang naikkan imej Pas

28 04 2009

Sewajarnya ahli Pas berterima kasih kepada kewujudan kumpulan erdogan yang selama ini giat menaikkan imej Pas. Jika sebelum ini Pas terkurung di Taman Melewar, kami telah bawa Pas ke pusat ibukota melalui usaha Dr. Hatta yang membeli Bangunan Pas di Jalan Raja Laut.

Ulama’ buat apa? kita semua berdoa, sama macam ulama dalam Dewan Ulama’ tapi kami usaha juga cari duit.

Setiap kali ada isu, kami jawab dulu, Dewan Ulama’ hanya terpinga-pinga. Sewajarkan Ulama’ memimpin bukannya dipimpin. Bila timbul isu Ulama’ vs Profesional, mereka bantah. Hakikatnya itulah yang berlaku kerana Dewan Ulama’ jumud dan enggan memimpin parti ke arah yang lebih jauh.

Pas parti politik dan kita harus menguasai politik. Pas tidak boleh berjaya jika bukan kerana kerjasama dengan Keadilan dan Dap. Lihatlah kini, seluruh rakyat mahu Anwar jadi PM. Kita kena terima hakikat ini, walaupun ahli hendak Hadi jadi PM, tapi dia tak layak.

Rekod di Terengganu cukup menjadi bukti. Tak sampai 5 tahun, Terengganu kembali sujud pada BN. Hadi tak mampu uruskan Terengganu apa lagi negara. Kita tidak boleh sekadar menyebut teori, perlaksanaan itu penting.

Lihatlah apa yang kami buat di Selangor sekarang. Kerjasama dengan Keadilan, buka ruang untuk Pas dalam masyarakat walaupun dari sudut politik kita tenggelam Imej tapi dalam masyarakat rakyat lihat kita. Mereka lihat Pakatan Rakyat.

Pas kena sedar bahawa Pakatalah yang menjadi kekuatan kita sekarang oleh itu, Kami menolak ide Unity Goverment, Muzakarah dan apa sahaja yang ada kaitan dengan Umno.

Pas harus taat pada Pakatan, pada Anwar kalau mahu perintah Malaysia. Jangan berharap pada Umno yang penipu itu!





Nik Abduh tuduh Kumpulan Erdogan Sesat?

28 04 2009

Dakwaan Nik Abduh timbulkan kekeliruan…

Oleh Abdul Rahim Sabri

ahmad awangSeorang naib presiden terkejut dengan dakwaan bahawa pembantu-pembantu Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat berusaha untuk melaga-lagakan menteri besar Kelantan itu dengan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berhubung isu kerajaan perpaduan.

Dakwaan tersebut dibuat oleh anak Nik Aziz sendiri – Nik Abduh yang juga timbalan ketua Dewan Pemuda PAS Kelantan – dalam blognya Jumaat lalu.

Naib presiden tersebut, Ahmad Awang berkata, dakwaan tersebut boleh menimbulkan kekeliruan di kalangan pemimpin dan ahli PAS mengenai siapakah yang dimaksudkannya.

Ahmad juga terkejut dengan tulisan Nik Abduh yang dianggap kasar apabila menyifatkan usaha pembantu Nik Aziz tersebut sebagai satu usaha yang ‘sesat’.

“Saya sendiri terperanjat, Nik Abduh cakap macam itu.

“Satu perkataan… ‘sesat’. Terperanjat juga dia (Nik Abduh) tulis begitu,” kata Ahmad ketika dihubungi Malaysiakini.

nik mohd abduh nik azizDalam blognya itu, Nik Abduh yang juga ahli jawatankuasa Dewan Pemuda PAS pusat, menghentam pembantu-pembantu bapanya yang didakwanya bertanggungjawab menyebabkan Nik Aziz pada mulanya menolak cadangan kerajaan perpaduan itu yang dibuat oleh Abdul Hadi.

Timbul kekeliruan

Nik Abduh menulis: “Kerajaan perpaduan yang ditolak ayahanda adalah jenis kerajaan yang difahamkan kepadanya oleh pembantu-pembantu ayahanda yang berpakaian serba tahu. Mereka seronok untuk melaga-lagakan antara TGNA (Tuan Guru Nik Aziz) dan TGHH (Tuan Guru Haji Hadi). Mereka menyangka mereka telah melakukan kebaikan, sedang telah sesatlah segala usaha mereka di sisi tuhan. Semoga Allah membalasi mereka dengan kejahatan yang mereka lakukan!”.

Mengenai pembantu-pembantu Nik Aziz itu yang dirujuk oleh penulis, Ahmad berkata: “(Oleh kerana) pembantu-pembantu itu disebut secara umum, tidak secara khusus, ia boleh menimbulkan kekeliruan.

“Tetapi sekadar tafsiran, (mereka boleh jadi) orang-orang yang bersama Tok Guru (Nik Aziz) di Kelantan… orang di sekeliling Tok Guru dalam kerajaan (negeri)… exco dan pimpinan parti,” katanya.

Sebaliknya, kata Ahmad, beliau tidak nampak adanya elemen untuk melaga-lagakan Nik Aziz dengan Abdul Hadi tetapi mengakui pada umumnya mereka ada perbezaan pendapat tetapi tidak sampai ke peringkat berlaku ‘pergeseran’.

Maka, katanya, terdapatlah pemimpin PAS yang bersetuju dengan pandangan menteri besar Kelantan itu dan ada pula yang bersetuju dengan pendapat ahli Parlimen Marang itu.

“Bukan disengajakan jadi begitu,” kata Ahmad sambil menambah bahawa beliau difahamkan terdapat pertemuan antara Nik Aziz dan Abdul Hadi berhubung isu kerajaan perpaduan di Kelantan.

Cadangan ditangguhkan

younger nik azizPerbezaan pandangan itu antaranya mungkin disebabkan oleh kepimpinan parti yang lambat menjelaskan isu kerajaan perpaduan kepada Nik Aziz, tambahnya

Menurut Ahmad lagi, pertemuan tersebut berlangsung kira-kira sebulan yang lalu – sebelum hari penamaan calon bagi pilihanraya kecil parlimen Bukit Gantang, DUN Bukit Selambau dan Batang Ai.

Selepas pertemuan tersebut, tambahnya, Nik Aziz sudah memahami cadangan yang diusulkan oleh Abdul Hadi itu.

“Tak timbul masalah salah faham tentang kerajaan perpaduan,” katanya.

Ditanya mengenai dakwaan Nik Abduh itu, Ahmad berkata: “Hanya Nik Abduh sahaja yang boleh memberi penjelasan mengenai perkara tersebut”.

Sabtu lalu, Abdul Hadi dilaporkan berkata, PAS menangguhkan cadangan untuk menubuhkan kerajaan perpaduan kerana ingin menilai terlebih dahulu pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.